BMW M5 HAMANN
BMW M5 HAMANN
Hamann je specialista na vozy BMW, hlavně ty výkonnější. Nyní se podíval na zoubek nejsilnějšímu BMW, čili modelu M5. Co s ní udělal se dočtete v následujícím článku. Napovím, že nasadil elegantní aerodynamický kit, odstranil omezovač maximální rychlosti a řádně zvedl výkon. U tohoto úpravce se samozřejmě nezapomnělo na různé variace obřích rozměrů alu kol.
Motor tentokrát nebudu popisovat až někde v půli článku, ale vrhnu se na něj hned teď. Vždyť právě motor je to, co dělá model M5 tak výjimečný. Sériové hodnoty vychrlí každý milovník této značky, třeba o půlnoci. Pro ty, kteří automobilce BMW teprve přicházejí na chuť zde mám pomůcku. Pod kapotou se tedy ukrývá motor o deseti válcích uložených do V o obsahu 5-ti litrů. Nejvyšší výkon je 507 koní a kroutící moment dosahuje 520 Nm. To jsou už v základu hodně slušné hodnoty. Z fabriky je maximální rychlost omezena na 250 km/h, kterou dosáhnete i s modelem 530i a to majitele M5 rozhodně netěší. Po odstranění Vmaxu je schopná jet i 290 km/h. Kdo chce mezi vyvolené do „ CLUBU 300 km/h“, stačí jen u Hamanna objednat Power kit, který je doplněn sportovními katalyzátory. Výkon hned vyskočí o téměř 100 koní na magické číslo 603 koní a nápravy láme krouťák o síle 574 Nm. Rázem se dostáváme na skoro absurdní čísla. Z atmosférického motoru výkon 120 koní/litr a 115 Nm/litr. V koních na litr se tomuto motoru může rovnat pouze ultratočivá Honda S 2000. Pro srovnání, nedovedu si představit, jak bych dostal ze své Fabie 1.4 16V se 100 koňmi něco kolem 168 koní. Maximum tohoto motoru po chiptuningu a lehkých úpravách je tak 115 koní. Vraťme se ale k nové maximální rychlosti, která nyní dosahuje 327 km/h. Slušný fofr na velkou limuzínu.
Aerodynamický kit je jen lehkým doplněním už tak skvostného kabátu modelu M5. Na sériový přední nárazník ještě úpravce přimontoval lízátko, aby zlepšil přítlak na přední ose. Lepší obtékání vzduchu při vysokých rychlost zajišťují i nové kryty prahů. Vzadu si pro nás Hamann připravil hned trojici aerodynamických prvků. První, nejmenší, je střešní křidýlko, spíše odtrhová hrana na zadním oknem. Odtahovou hranu naleznete i na konci víka kufru a do třetice největší je nalézá ve spodní polovině zadního nárazníku. Zde zvětšuje plochu difuzéru, který je uprostřed čtveřice výrazných a hlavně hlučných 76 milimetrových koncovek laděného výfukového potrubí. Všechny prvky spoilerové sady kromě předního lízátka nabízí úpravce také z uhlíkových tkanin.
Pro dosahování tak vysokých rychlostí je důležitá stabilita. Nechci tvrdit, že by sériová M5 měla pérování měkké jako kočár, ale Hamann se rozhodl ještě pro jednu tvrdší variantu. Pomocí progresivních pružin snížil světlou výšku na přední ose o 30 mm a vzadu o 25 mm. Toto ale není jediná úprava na podvozku. Up-gradu se nevyhnula ani brzdová soustava. Ta je nyní vybavena chlazenými kotouči o průměru 380 mm a šíři plných 34 mm. Do těchto masivních talířů se zakusují osmipístkové červené brzdiče. Součástí této sady jsou i brzdové destičky, pancéřové hadice a adaptéry. Teď už není problém brzdit i z rychlostí kolem 300 km/h.
Hamann nikdy nepreferoval malé průměry kol použitých na svých upravených autech. A nic se nezměnilo ani v dnešní době. Posuďte sami. Začíná se na 19-ti palcích. V této velikosti nabízí úpravce jednodílná kola v designu HM2 v rozměrech 8,5x19 na přední i zadní osu, nebo v kombinaci 10x19 na osu zadní. Pětipaprsková kola jsou obuta do pneu o velikosti 255/40 ZR 19 vpředu a 285/35 ZR 19 vzadu. Luxusnějším vzhledem láká design Anniversary I, který vypadá jako vícedílný, ovšem jedná se také o jednodílné kolo. Přesto má vysoce leštěný inoxový lem. Anniversary I můžete mít ve stejném rozměru jako design HM2 i se stejnými pneumatikami, nebo v 20-ti palcovém provedení s rozměry 9x20 vpředu a 10,5x20 vzadu. V tomto případě jsou použity pneumatiky 255/35 ZR 20 A 285/30 ZR 20.
Základ vícedílných ráfků je položen na modelu PG2. Tento pětipaprskový design může být se stříbrným středem, nebo antracitovým, vždy v kombinaci s leštěným nerezovým límcem. Rozměry 8,5x19 a 10x19. Pneu opět 255/40 a 285/35 ZR 19. Ještě dražším kouskem je typ PG3. S názvu je patrné, že se tentokrát jedná o třídílný disk. Ten se dodává buď v 19-ti palcovém provedení, nebo ve 20-ti palcovém.
Vrcholem nabídky jsou ráfky 21 palců v designu EDITION RACE. Rozměry vpředu 9x21 s pneumatikami 255/30 ZR 21 a na zadní ose 10,5x21 se širokými podrážkami 295/25 ZR 21. V nabídce jsou také speciální rozšiřovací podložky a bezpečnostní šrouby, které odolají tak velké síle motoru.
Do interiéru modelu M5 nabízí Hamann také spousty doplňků. Pokud chcete získat ještě více Racelooku než v základním provedení, stačí si objednat karbonový set, kterým vyšperkujete středovou konzoly, spodní část palubní desky a madla dveří. Ke karbonu se také skvěle hodí hliník, tak proč ho nenabídnout, že? Z tohoto materiálu tedy můžete mít opěradlo levé nohy, kompletní sadu pedálů a hlavice ruční brzdy. V základě se dá říci, že úprava interiéru nezná mezí. Nechybí ani pestrá nabídka kůží a na odreagování třeba multimediální centrum s DVD, TV a Playstationem
Pokud vám ani tato vyčerpávající přednáška nestačila a ovládáte cizí jazyky, ráda Vám doporučím domovské internetové stránky firma Hamann: www.hamann-motorsport.de , kde zajisté získáte ještě další informace, ať už o recenzovaném modelu M5, či ostatních modelech automobilky BMW.